

In Nederland is de Groene Palm Award uitgereikt, dit is een prijs die reisbureaus in Nederland in de wacht kunnen slepen wanneer ze kunnen bewijzen dat ze een duurzaam reisbureau zijn.
In 2008 lanceerde TUI Nederland als eerste reisorganisatie een duurzaam toerisme beleid voor de reisbureaus. Het doel hiervan is de klant optimaal te informeren over duurzaam toerisme in de winkels. Het belangrijkste onderdeel van dit beleid is het zoveel mogelijk inbrengen van groene activiteiten in het bedrijfsplan, maar even belangrijk zijn ook de trainingen van het personeel, het personeel moet de klanten actief informeren over duurzame vakantiemogelijkheden en ze moeten zelf ook het goede voorbeeld geven door zelf zeer milieuvriendelijk te werken.
De halve finale wordt gespeeld door 4 reisbureaus, deze moesten een duurzame quiz spelen. De bedoeling was natuurlijk zo veel mogelijk groene vragen juist te beantwoorden. De finale werd gespeeld door de twee duurzaamste reisbureaus. Maar uiteindelijk bleek het reisbureau Arke Wageningen over de meeste kennis over duurzaam toerisme te beschikken.
Ook de groenste franchisewinkel werd in de bloemen gezet.
Hier in Belgiƫ worden door Travel Magazine de awards uitgedeeld, maar dan wel voor de touroperators. Hier gaat de Travel Award 'Duurzame Touroperator' naar Joker. Ook in 2007 mocht deze TO de Award in de wacht slepen. Joker kreeg deze prijs doordat ze een doordacht en structureel beleid rond duurzaam toerisme uitvoeren en ze slagen er jaarlijks in nieuwe acties te ondernemen, wat bewijst dat ze continue streven naar verbetering in het duurzaam beleid.
Ik denk dat we hier uit kunnen besluiten dat duurzaam toerisme steeds belang wint. Wanneer een TO duurzaam denkt en awards geeft aan duurzame reisbureaus dan beginnen de toeristen ook duurzamer te denken. (cyclus)
Steeds meer en meer toeristen worden zich bewust dat dit soort van reizen zeer belangrijk is. Dus het zou dom zijn van TO's en reisbureaus om hier geen aandacht aan te schenken. Misschien gaat het hier dan wel om de opbrengsten van TO's en reisbureaus (aangezien ze de wensen van de klanten willen vervullen en op die manier meer winst willen binnenhalen) maar de manier waarop duurzaam toerisme tot stand komt is voor mij niet zo belangrijk. Het belangrijkste is dat het belang wint in onze samenleving. Dat mensen meer en meer besef krijgen van de problemen die nu heersen en dat ze hier iets aan willen doen.
Duurzaamheid is belangrijk en niet alleen in het toerisme.
bronnen: http://www.toerismevlaanderen.be/showpage.asp?iPageID=526
http://www.tourpress.nl/bericht.php?id=15912
Geen opmerkingen:
Een reactie posten