vrijdag 5 februari 2010

Vakantiesalon Brussel: 'reizen op maat' en nieuwkomers



Gisteren is het 52ste Vakantiesalon in Brussel van start gegaan.

Het Vakantiesalon besteedt dit jaar veel aandacht aan 'reizen op maat' Toeristen willen nu liever à la carte hun reis samenstellen. Ze willen liever over alles zelf beslissen. De All-in reizen zijn niet meer "hot". Reisagenten moeten de vakantiegangers steeds goed wijzen op belangrijke informatie. En toeristen kunnen best een reis op maat samenstellen in het reisbureau. Want er schuilen zeer veel gevaren, door 'onwetendheid' in het zelf samenstellen van reizen. Het internet staat vol met bookingssites, maar zijn deze veilig?

Het gastland 2010 dit jaar is Griekenland, dit prachtige land viert 5000 jaar uitzonderlijke cultuur en beschaving. Nieuwe bestemmingen dit jaar, die aan populariteit winnen, zijn Maleisië, Panama, Brazilië en Jordanië.

Aangezien er een aantal nieuwkomers zijn, die aan belang winnen, zou ik het graag hebben over de duurzaamheid van deze bestemmingen. Zoals ik eerder al in een artikel op mijn blog zei, duurzaamheid is niet enkel het ecologische, ecologie is een deel van duurzaamheid, maar slechts een deel. Hoewel men hier ook zeker rekening mee moet houden. Want de vakantiegangers beginnen zich meer en meer bewust te worden van onze milieuproblemen. Dus touroperators en reisagenten moeten hier zeker veel aandacht aan besteden.

Nu terug naar de duurzaamheid, er zijn verschillende stappen in het steeds bekender worden van bestemmingen. Het begint met een aantal verkenners, avontuurlijke reizigers die graag 'niet toeristische' bestemmingen bezoeken. Deze worden meestal vriendelijk onthaalt door de gastvrije bevolking. Daarna komen er meer toeristen, de bestemming wint een beetje aan bekendheid, de lokale bevolking ziet hier misschien wel een extra inkomen in. Men stelt slaapplaatsen open voor de toeristen. De bevolking blijft zeer gastvrij en kan profiteren van het feit dat de bestemming aan belang wint. Maar dan komen er steeds meer toeristen, internationale investeerders zien kansen en bouwen grote hotels e.d. De ooit zo gastvrije bevolking ziet hun bron van inkomen stilletjes aan verdwijnen. De ooit zo vredevolle bestemmingen wordt overspoeld door massa's toeristen. Het het massatoerisme tast de bestemming aan, authenticiteit gaat verloren en de bevolking ziet vaak alleen maar inkomen door het uitbuiten van de toeristen. Maar waarom het zo ver laten komen?

Dit probleem kan men vermijden door een goede planning, dit kan men doen door zich proactief, zich voorbereiden door strategieën te ontwikkelen, of reactief, alles afwachten en reageren wanneer nodig, op te stellen. Ik ga nu niet al de planningstrategieën overlopen, maar waar ik op wil wijzen, is het feit dat men de nieuwkomers moet beschermen. Men moet grenzen trekken en beperkingen opleggen zodat het een duurzame vakantiebestemming is. Het zou zonde zijn mochten deze nieuwkomers over een aantal jaren volledig uitgeput zijn.

Griekenland moet ook goed opletten dat de mooie Griekse erfgoeden niet te hard aangetast worden door een te grote belangstelling. Zodat onze achterachterkleinkinderen nog naar Griekenland kunnen gaan en op een fantastische manier geschiedenis leren.

Dit alles is waar duurzaamheid om draait, men moet vooruitkijken, het is niet omdat een bestemming vandaag een topbestemming is dat dat morgen ook nog zo is of kan zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten